Támogatja-e a Kormány az LMBT diákok védelmét?

Júliusban levélben kerestük meg az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságát és az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy támogassák a magyar kormány csatlakozását a „Befogadó és méltányos oktatást minden tanulónak hátrányos megkülönböztetéstől és erőszaktól mentesen” című UNESCO-nyilatkozathoz.

2016. május 18-án az UNESCO (az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete) Párizsban 18 ország részvételével kormányközi találkozót szervezett „Az oktatási szektor válaszai a szexuális irányultságon és nemi identitáson vagy nemi önkifejezésen alapuló erőszakra” címmel. A résztvevők egy nyilatkozatot fogadtak el, amelyben az egyes országok oktatásért felelős miniszterei konkrét lépésekre tesznek ígéretet az oktatási intézményekben előforduló hátrányos megkülönböztetés és erőszak kezelésére és megelőzésére; ennek címe: „Befogadó és méltányos oktatást minden tanulónak hátrányos megkülönböztetéstől és erőszaktól mentesen”. A nyilatkozathoz 2016. július végéig várják további kormányok csatlakozását.

A leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű (LMBT) diákokat érő iskolai erőszak világszerte súlyos problémát jelent. Az UNESCO a közelmúltban jelentést tett közzé az LMBTI diákok elleni iskolai homofób és transzfób erőszakról. A jelentés szerint a szexuális irányultságon és a nemi identitáson vagy önkifejezésen alapuló erőszak gyakrabban fordul elő iskolai környezetben, mint az érintettek otthonában vagy tágabb közösségében. Az erőszak áldozatai körében megnövekszik az iskolai hiányzás, a tanulmányi eredmények romlása, az iskolai programok elkerülése és a korai iskolaelhagyás.

A fenti nyilatkozathoz, amelynek aláírói elkötelezik magukat annak biztosítása mellett, hogy az iskolák a gyerekek és a fiatalok számára az erőszaktól és a fenyegetettségtől mentes tanulást lehetővé tevő, biztonságos terek legyenek, információink szerint idáig 25 ország csatlakozott, közülük 14 európai ország – Magyarország azonban még nincs közöttük.

A leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű (LMBT) embereket érő iskolai diszkrimináció és erőszak Magyarországon is súlyos problémát jelent. Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének 2012-es kutatása szerint (n=2267) a magyar LMBT válaszadók 24%-át érte a kutatást megelőző 12 hónapban hátrányos megkülönböztetés iskolai / egyetemi alkalmazott részéről. 60%-uk számolt be a személyüket, 90% a társaikat érő, szexuális irányultsággal vagy nemi identitással kapcsolatos negatív megjegyzésekről vagy viselkedésről iskolai környezetben. Az MTA Szociológiai Kutatóintézete és a Háttér Társaság 2010-es kutatása (n=1991) szerint a tanárok mindössze az esetek 18%-ban léptek fel a homofób és/vagy transzfób zaklatók ellen; 59%-uk semmit sem tett, 17%-uk pedig kifejezetten a zaklató mellé állt. Az Együtt az iskolai zaklatás elleni koalíció (Háttér Társaság, Romaversitas, Társaság a Szabadságjogokért, Tett és Védelem Alapítvány) 2015-ben 331 középiskola részvételével zajlott kutatása szerint csak az iskolák töredékében (15 iskolában) van kidolgozott eljárásrend a zaklatásos esetek kezelésére.

Levelünkben arra kértük Dr. Réthelyi Miklóst, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának elnökét, illetve Balog Zoltán minisztert (EMMI), hogy kezdeményezzék a Kormány csatlakozását a nyilatkozathoz, az oktatási kormányzat pedig aktívan lépjen fel a homofób és transzfób iskolai légkör felszámolása érdekében.

Július 12-én kelt levelében Dr. Réthelyi Miklós arról tájékoztatta szervezetünket, hogy a cselekvési javaslathoz aláíróként való csatlakozást az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága kezdeményezte az EMMI-n belül, a hivatalos magyar álláspont kialakítása folyamatban van, annak eredményéről értesítést kapunk.